Concept verkeersbesluit - Besluit Verkeersmaatregelen, @ZAAK_LOC_OMschrijving@
Document Metadata
Referentienummer
gmb-2025-558660
Archiefdatum
19.12.2025
Status
❓ ONBEKEND
Laatste wijziging
19.12.2025 00:00
Instantie Type
Organisatie
Document Inhoud
Concept verkeersbesluit - Besluit Verkeersmaatregelen, @ZAAK_LOC_OMschrijving@
Onderwerpen
Locatie Gegevens
Adresbeschrijving
Hoefkade 11 te 's-Gravenhage
Coördinaten
LAT: 52.0711514 • LNG: 4.3196603
Kaartweergave
Gebiedsmarkering
{
"Punt": {
"geometrie": "POINT (81807.719 454189.635)",
"locatiepunt": "52.0711513705459 4.31966029055778",
"locatiegebied": "52.071151,4.3196603",
"geometrielabel": "Hoefkade 11 te 's-Gravenhage",
"ligtInGemeente": "'s-Gravenhage"
},
"@attrs": {
"scheme": "OVERHEIDop.locatietype"
}
}
Officieel Besluitdocument
Primair Document
Het officiële besluitdocument waarin de definitieve beslissing over deze vergunningaanvraag staat vermeld.
Inhoud Besluitdocument
GEMEENTEBLAD
Ons kenmerk: VTH2025-42408
Categorie: Verkeersbesluit - Verkeerszaken overig
Datum bekendmaking besluit : 19 december 2025
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,
gelezen het op 19 november 2025 ingekomen verzoek van
[Geanonimiseerd], namens het College van Burgemeester en Wethouders van de
gemeente Den Haag, tot het nemen van een verkeersbesluit voor het instellen van
een geslotenverklaring voor motorvoertuigen, waarbij ontheffinghouders
uitgezonderd worden, en het intrekken van een verplicht (brom-) fietspad ter
hoogte van de Hoefkade en de Parallelweg in Den Haag;
december 2025 ontvangen brief van de Politie Den Haag, Dienst Regionale
Samenwerking, Afdeling Infrastructuur, Team Verkeer;
de huidige situatie de Hoefkade, tussen de Fannius Scholtenstraat en de
Naaldwijksestraat, en de Parallelweg, tussen de Wolterbeekstraat en de
Naaldwijksestraat, zijn aangewezen als verplicht (brom-)fietspad;
bovengenoemde wegen ter plaatse fysiek zijn afgesloten door middel van
beweegbare pollers, conform het verkeersbesluit van 3 september 2019, Stcrt.
2019 nr. 49126, kenmerk BWT-00169VKZ18;
deze maatregel destijds is genomen ter uitvoering van de Mobiliteitstransitie
en het programma luchtkwaliteit, met als doel het weren van doorgaand
(sluip)verkeer, het verbeteren van de leefbaarheid en de (sociale)
verkeersveiligheid, en het versterken van de positie van fietsers en
voetgangers in de Schilderswijk en de Stationsbuurt;
met het besluit van 2019 bereikte verbeteringen in luchtkwaliteit, leefbaarheid
en verkeersveiligheid behouden dienen te blijven;
gemeente selectieve toegang wil toestaan voor bewoners, ondernemers en
mantelzorgers binnen het invloedsgebied van de afsluiting en vrijstellingen wil
verlenen aan onder andere hulpdiensten en taxi’s met Haags keurmerk;
daartoe de gemeente de Regeling ontheffingverlening geslotenverklaring Hoefkade
en Parallelweg Den Haag 2026 heeft vastgesteld, zodat op evenwichtige wijze
ontheffingen kunnen worden verleend aan deze aangewezen doelgroepen;
selectieve toegang de aangewezen doelgroepen niet langer geconfronteerd worden
met een aanzienlijk langere reisafstand en/of vertraging;
selectieve toegang bepaalde groepen via de Hoefkade in westelijke richting
kunnen rijden en via de Parallelweg in oostelijke richting;
met fysieke pollers en een (brom-)fietspad niet mogelijk is om deze doelgroepen
selectief toegang te bieden;
daarom de fysieke pollers zullen worden verwijderd en de bestaande
(brom-)fietspaden op de
genoemde wegvakken worden ingetrokken;
de plaats hiervan een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen (C12) zal
worden ingesteld, uitgezonderd ontheffinghouders, waarbij de toegang en
uitzonderingen worden geregeld conform voornoemd uitvoeringsbeleid;
naleving van de geslotenverklaring niet langer fysiek door middel van pollers
plaatsvindt, maar door middel van digitale handhaving met camera’s (ANPR),
overeenkomstig het Beoordelingskader Parket CVOM voor digitale handhaving bij
geslotenverklaringen en voetgangersgebieden;
deze maatregel de in 2019 gerealiseerde verbeteringen in leefbaarheid en
(sociale) verkeersveiligheid duurzaam worden geborgd en doorgaand
(sluip)verkeer blijvend wordt tegengegaan;
gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer juncto artikel
2 Wegenverkeerswet kan worden opgemerkt dat met het nemen
van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het volgende wordt nagestreefd:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen
van de bruikbaarheid daarvan;
het voorkomen of beperken van door het verkeer
veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en
dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het overleg
als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve
bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden;
dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en zijn gelegen
binnen de bebouwde kom van
gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het daarop
gebaseerde ondermandaatbesluit;
gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel
1, artikel 4 eerste lid, artikel 12 onder a en b,
artikel 18, artikel 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake
het wegverkeer (Stb. 460, 1990);
I. door het verwijderen van borden volgens
model G12a en G12b van Bijlage
verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), inclusief de
onderborden volgens model OB505, de Hoefkade, tussen de Fannius Scholtenstraat
en de Naaldwijksestraat, en de Parallelweg, tussen de Wolterbeekstraat en de
Naaldwijksestraat, als verplicht (brom-)fietspad in te trekken, conform bij dit
besluit behorende situatietekening;
het plaatsen van borden volgens model C12 van Bijlage 1 van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), voorzien van een
onderbord met de tekst “uitgezonderd ontheffinghouders” en een onderbord
volgens model L1301 (cameratoezicht), op de Hoefkade, tussen de Fannius
Scholtenstraat en de Naaldwijksestraat, en de Parallelweg, tussen de
Wolterbeekstraat en de Naaldwijksestraat, een geslotenverklaring voor alle
motorvoertuigen in te stellen, dit conform de bij dit besluit behorende
het aanbrengen van onderborden met de tekst “uitgezonderd
ontheffingshouders” onder de bestaande borden D5r van Bijlage 1 van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), geplaatst ter
hoogte van de kruisingen Hoefkade-Fannius Scholtenstraat en
Hoefkade-Naaldwijksestraat, dit conform de bij dit besluit behorende
het aanbrengen van een onderbord met de tekst “uitgezonderd
ontheffingshouders” onder het bestaande bord C4R van Bijlage 1 van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), geplaatst ter
hoogte van de kruising Parallelweg-Naaldwijksestraat, dit conform de bij dit
besluit behorende situatietekening;
bovengenoemde maatregel(en) gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit
besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden ingezien bij het Haags Informatiecentrum,
u een andere opvatting over dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u
een zienswijze indienen.
Stuur dit uiterlijk binnen zes
weken na de datum bekendmaking van het voorgenomen besluit in.
u een e-mailadres? Stuur uw zienswijze dan per e-mailbericht naar: verkeersbesluiten@denhaag.nl
u niet beschikt over een e-mailadres, dan kunt u uw zienswijze ook opsturen
naar het volgende adres:
Stadsbeheer, afdeling Vergunningen & Handhaving
Vermeld in uw zienswijze:
telefoonnummer (waar wij u overdag kunnen bereiken) en e-mailadres;
de datum en handtekening;
omschrijving van het besluit waar uw zienswijze op is gericht. Stuur een kopie
van het besluit mee en noem het kenmerk;
de argumenten voor zienswijze.
namens iemand anders de zienswijze in? Stuur dan een schriftelijke en
ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit blijkt dat u namens die persoon de
zienswijze mag indienen.
TECHNISCHE NOTITIE: Deze inhoud is automatisch geëxtraheerd uit het officiële XML-document. Voor volledige juridische waarde, raadpleeg het originele PDF-document.
Gerelateerde Documenten
https://repository.overheid.nl/frbr/officielepublicaties/gmb/2025/gmb-2025-558660/1/html/gmb-2025-558660.html
https://repository.overheid.nl/frbr/officielepublicaties/gmb/2025/gmb-2025-558660/1/metadata/metadata.xml
https://repository.overheid.nl/frbr/officielepublicaties/gmb/2025/gmb-2025-558660/1/metadataowms/metadata_owms.xml
https://repository.overheid.nl/frbr/officielepublicaties/gmb/2025/gmb-2025-558660/1/odt/gmb-2025-558660.odt
https://repository.overheid.nl/frbr/officielepublicaties/gmb/2025/gmb-2025-558660/1/pdf/gmb-2025-558660.pdf
https://repository.overheid.nl/frbr/officielepublicaties/gmb/2025/gmb-2025-558660/1/xml/gmb-2025-558660.xml
Gerelateerde Documenten
ARCHIEFNOTITIE: Deze ondersteunende documenten bevatten aanvullende informatie. Het officiële besluitdocument hierboven bevat de definitieve beslissing.
Technische Gegevens (Klik om uit te klappen)
{
"enrichedData": {
"url": "https:\/\/repository.overheid.nl\/frbr\/officielepublicaties\/gmb\/2025\/gmb-2025-558660\/1\/xml\/gmb-2025-558660.xml",
"itemUrl": [
"https:\/\/repository.overheid.nl\/frbr\/officielepublicaties\/gmb\/2025\/gmb-2025-558660\/1\/html\/gmb-2025-558660.html",
"https:\/\/repository.overheid.nl\/frbr\/officielepublicaties\/gmb\/2025\/gmb-2025-558660\/1\/metadata\/metadata.xml",
"https:\/\/repository.overheid.nl\/frbr\/officielepublicaties\/gmb\/2025\/gmb-2025-558660\/1\/metadataowms\/metadata_owms.xml",
"https:\/\/repository.overheid.nl\/frbr\/officielepublicaties\/gmb\/2025\/gmb-2025-558660\/1\/odt\/gmb-2025-558660.odt",
"https:\/\/repository.overheid.nl\/frbr\/officielepublicaties\/gmb\/2025\/gmb-2025-558660\/1\/pdf\/gmb-2025-558660.pdf",
"https:\/\/repository.overheid.nl\/frbr\/officielepublicaties\/gmb\/2025\/gmb-2025-558660\/1\/xml\/gmb-2025-558660.xml"
],
"timestamp": "2025-12-19T09:34:41.750863+01:00",
"preferredUrl": "https:\/\/zoek.officielebekendmakingen.nl\/gmb-2025-558660.html"
},
"originalData": {
"meta": {
"tpmeta": {
"jaargang": "2025",
"content-area": "officielepublicaties\/gmb\/2025",
"product-area": "officielepublicaties",
"publicatienaam": "Gemeenteblad",
"organisatietype": "gemeente",
"gebiedsmarkering": {
"Punt": {
"geometrie": "POINT (81807.719 454189.635)",
"locatiepunt": "52.0711513705459 4.31966029055778",
"locatiegebied": "52.071151,4.3196603",
"geometrielabel": "Hoefkade 11 te 's-Gravenhage",
"ligtInGemeente": "'s-Gravenhage"
},
"@attrs": {
"scheme": "OVERHEIDop.locatietype"
}
},
"publicatienummer": "558660",
"terinzageleggingBG": "https:\/\/www.digitale-inzage.nl\/Den%20Haag\/dossier\/K8pUUBC_C0eQpKpoAQXQng",
"datumEindeReactietermijn": "2026-01-29",
"datumTijdstipWijzigingWork": "2025-12-19T09:20:43.5156861+01:00",
"datumTijdstipWijzigingExpression": "2025-12-19T09:20:43.5156861+01:00"
},
"owmskern": {
"type": "andere beschikking",
"title": "Concept verkeersbesluit - Besluit Verkeersmaatregelen, @ZAAK_LOC_OMschrijving@",
"creator": "'s-Gravenhage",
"language": "nl",
"modified": "2025-12-19",
"authority": "'s-Gravenhage",
"identifier": "gmb-2025-558660"
},
"owmsmantel": {
"date": "2025-12-19",
"subject": "Ruimte en infrastructuur | Organisatie en beleid",
"available": "2025-12-19",
"publisher": "'s-Gravenhage",
"hasVersion": "1"
}
}
}
}